Første runde i gruppespillet er over – vad nu, då?

I gruppe D hadde jeg sett frem til kampen mellom England og Frankrike, men det ble som man kunne frykte; to lag som føler seg såpass trygge på avansement at man er fornøyd med ett poeng. Tiden vil vise hvor smart det var… Da jeg satt og bladde i den tyske EM-«Bibelen» min og skulle oppdatere lista over spillere, fikk jeg mye å gjøre i forhold til England. Jeg strøk bilde etter bilde og måtte stadig tilføye nye – og relativt ukjente – navn. Med andre ord er det vanskelig å spå hvordan England vil gjøre det i dette mesterskapet. Jeg må imidlertid kunne si meg fornøyd med kapteinen min; han var overalt og fortjente virkelig kapteinsbindet. Som vanlig.

Før EM startet var jeg sikker på at Sverige ville ta seg videre. Etter den forrykende kampen mot Ukraina håper jeg Zlatan går videre – uansett… Makan til frontfigur skal man lete lenge etter – eller kanskje ikke; Sjevtsjenko kunne nok lett blitt president dersom han hadde stilt til valg. I dag fremstår ikke-fullt-så-Lustig som en stor vits i flere medier. Dagbladet har en morsom kollage av svensker som viser Lustig hvordan man vokter stolpen!

"Håll en stolpe!"

Så, hvordan oppsummerer man den første runden i gruppespillet? Tja. Kanskje er det akkurat som forventet, nemlig uventet. Hvert mesterskap blir jeg overrasket. Nå er jeg ikke lenger sikker på hvem som går videre – og i alle fall ikke hvem som vinner gruppa si. Jeg får likevel være modig og ta en avgjørelse – ikke fordi jeg må, men fordi jeg tør!

  • Gruppe A: Russland vinner gruppa. Polen blir nummer to. Det føles helt feil å si det fordi jeg innerst inne fremdeles håper på Tsjekkia, men Polen spiller på «hjemmebane» og har forferdelig lyst til å avansere.
  • Gruppe B: Tyskland går videre. Forhåpentligvis vinner de gruppa slik at de slipper å møte Russland i kvartfinalen og deretter Spania i semifinalen. I tillegg tror jeg fremdeles Nederland greier det – i alle fall om de greier å temme primadonnaene sine. Likevel er det helt åpent; både Danmark og Portugal kan komme seg videre.
  • Gruppe C: Mer åpen enn jeg hadde trodd, men jeg regner det som sikkert at Spania går videre – og de vinner sannsynligvis også gruppa si. Dessuten tror jeg Kroatia kaprer andreplassen. Nok en gang; det kan hende det er den svarte delen av hjertet som uttaler seg; for jeg har så lyst til at italienerne skal reise hjem etter gruppespillet…
  • Gruppe D: Huff… Det ser ut som om Ukraina blir farlige. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg Sverige som vinner av gruppa og England nummer to(!). Nå må jeg imidlertid revidere og tippe Ukraina som gruppevinner. Og nummer to? Tja, det spørs hvor revansjelystne svenskene er og hva det engelske laget egentlig sitter inne med av kvaliteter…

Spennende blir det i alle fall – og nå er det snart klart for andre runde!

Legg igjen en kommentar